2008 – Tanzania

[ezcol_1half]

Onze reis door Tanzania

Wow….

Onze eerste overnachting is aan het Victoria meer. Dit meer is ongeveer drie keer zo groot als Nederland. Na onze overnachting maken we een wandeling door het plaatsje Musoma. Leuk om eens tussen de mensen te lopen i.p.v. er steeds langs te rijden met de truck. We gaan naar een schooltje en lopen over de vismarkt. Als we een ontzettend schattig kindje zien zegt een van ons voor de grap dat het kind zo schattig is dat we het zo mee zouden kunnen nemen. Geen probleem zegt de moeder met een serieus gezicht. Of ze het meent weten we niet, maar een beetje raar is het wel.

Vanuit Musoma gaan we door naar Nationaal Park Serengeti. De letterlijke vertaling hiervan is eindeloze vlakte. Nou en dat is het ook. Een grote dorre vlakte zo ver je kunt kijken. Wow…. Het is droog in de Serengeti waar door veel dieren naar het aangrenzende park Masai Mara trekken. Toch zien we nog heel veel wild. Zebra’s, gnoes, nijlpaarden, struisvogels, hyena’s, olifanten en parende leeuwen. Onze chauffeur had doorgekregen dat er leeuwen waren. Dus wij er op af. Er stonden al een paar auto’s uren te wachten maar er was weinig actie. Een van de auto’s besloot uiteindelijk om verder te rijden. Wij stonden er nog maar een paar minuten en toen kwamen ze al in actie. Het duurde niet lang, maar er zijn mooie foto’s en filmpjes gemaakt. Lullig voor de mensen die weg waren en een ontzettend geluk voor ons. ’s Nachts hebben we in het park gekampeerd en de volgende ochtend nog weer een game drive gemaakt. Vlak voor we het park uitgaan zien we nog twee cheeta’s. We hebben echt super veel geluk, want ook cheeta’s zijn er steeds minder.

We rijden direct door naar de Ngorongoro krater. Een vulkaan met een doorsnede van 12 km. Op de camping op de rand van de krater hebben we bezoek gehad van een olifant die een raampje van een truck heeft ingetikt om er eten uit te kunnen halen. Daarnaast vond hij de vuilnisbakken ook erg interessant. Na een aantal schoten in de lucht van de rangers vlucht de olifant uiteindelijk maar we beseffen wel dat het wild heel dicht bij is. ’s Nachts grazen er nog zebra’s naast onze tent. Echt kamperen midden in de natuur dus. In de krater zien we weer van alles. Van zebra’s tot nijlpaarden en jakhalzen tot olifanten. Uiteindelijk zien we zelfs nog een leeuw die zijn prooi aan het opeten is. Er om heen liggen hyena’s en jakhalzen hun kans af te wachten en de gieren houden alles vanuit de lucht goed in de gaten. Dit hele spektakel levert ons wel een boete van 20 dollar om omdat we volgens de Ngorongoro parkwacht niet netjes op de route bleven. Bullshit, want dat deden we wel, maar natuurlijk een hele mooie mogelijkheid voor een extra zakcentje te verdienen voor deze mensen. Lang leve de corruptie.

We slapen bijna iedere nacht op een andere camping, dus dat is iedere ochtend de tent afbreken en iedere avond weer opbouwen. Iedere ochtend staan we vroeg op om zoveel mogelijk aan de dag te hebben (om ong. 19.00 uur wordt het donker en heb je vaak alleen je zaklamp nog). Tot nu toe is 8.00 uur ontbijten het meest relaxed geweest. De andere keren was het vroeger. We zijn straks wel toe aan een paar dagen lekker relaxen op Zanzibar 🙂

De verschillen tussen zowel Kenia en Nederland als tussen Tanzania en Nederland zijn groot. Het landschap is natuurlijk heel anders. Hoewel er ook binnen de landen veel verschillen zijn, van heel droog tot heel groen en warm tot koud. We hebben het tot nu toe nog nergens te warm gehad. In de truck zitten we vaak met de jas aan omdat de wind er lekker door heen waait.

De mensen hier zijn over het algemeen vriendelijk, maar vaak zijn ze er al aan gewend dat ze dingen krijgen van toeristen dus ze vragen om pennen en geld. Beetje jammer, want dat moedigt ons niet aan om iets te geven. De kindjes zijn echte schatjes. Ze vinden het geweldig als je een foto van ze maakt en deze dan aan ze laat zien.

Er valt nog heel veel meer te vertellen, maar het moet voor jullie natuurlijk wel leuk blijven :-).

Morgen en overmorgen zijn we voornamelijk onderweg. Dinsdagavond komen we aan in Dar es Salaam waarna we op woensdag naar Zanzibar gaan om een aantal dagen te relaxen. De luxe van een eigen kamer en lekker uitslapen is een goed vooruitzicht.

Oh ja, nog twee dingen die goed bij Afrika passen. We hebben onderweg een klapband gehad en bij de grensovergang naar Tanzania bleek dat het logboek van onze truck nog in Nairobi (een heel eind uit de richting) lag. Het logboek hadden we nodig om de grens over te kunnen. Gelukkig waren in de buurt trucks van dezelfde organisatie dus is het kenteken gewisseld het logboek overgegeven en konden wij Tanzania in. Geweldig toch, dat dat kan. Wij gaan nog even proberen om een aantal foto’s te uploaden.